Tugiisiku
leidmine
Lapsele sobiva tugiisiku leidmine võib olla keeruline ja närvesööv protsess, eriti just vanemate jaoks. Kui on selgunud, et teie peres kasvab just selline laps, kellel on vaja lasteaias/koolis hakkama saamiseks lisaabi, võib esmase hooga kogu maailm kokku kukkuda. Kust alustada ja kuhu pöörduda? Soovime muuta selle teekonna sinu jaoks lihtsamaks. Meie aastatepikkused kogemused ja teadmised lastega töötamisel (sh. ka keerulisemate juhtumitega tegelemine), on andnud meile põhjaliku teadmistepagasi, et aidata suunata ja teha parimaid valikuid tugiisiku leidmisel. Iga laps on erinev ja seetõttu on meie südameasi leida sobiv tugiisik, kes oleks kõige parem abiline just sinu lapse jaoks, arvestades sealjuures ka vanema soovidega ning lapse eripäraga.
Protsess
Enamasti hakkab lapse eripära eakaaslaste seas välja paistma pigem lasteaias peale harjumisperioodi. Peamiselt vaadeldakse nelja aspekti – magamine, söömine ja wc-s käimine ja kõne. Õpetajad hakkavad märkama ja vanemat informeerima lapse käitumisest ja kohanemisest lasteaia keskkonnas.
On olemas kergemaid ja raskemaid juhtumeid. Väga tihti isegi ei teata kas on tegemist erilisema lapsega või ei. Tugiisikut keegi kandikul ei paku ja selle saamiseks on vaja läbida erinevad protsessid- külastada erinevaid spetsialiste, vajadusel läbida uuringud, pöörduda Rajaleidjasse või vaimse tervise õe poole. Tõsi mõned lasteasutused on läinud juba seda teed, et tugiisikut pakutakse lasteasutuse poolt.
Esimeste kahtluste puhul oma lapse eakohases arengus tuleks pöörduda perearsti poole. Sealt algab kogu protsess lähtuvalt lapse eripärast. Perearst otsustab, millise spetsialisti juurde tuleks suunduda, enamasti võetakse arvesse lapse vanust ja eripära, aga olulisteks faktoriks on last ümbritsev keskkond. Tegemist on küll ajamahuka protsessiga, kuid üldiselt saab selle tulemusena diagnoosi, mis annab võimaluse edasi tegutseda. Last toetavad spetsialistid ühendavad jõud ning koostavad lapsele rehabilitatsiooniplaani, mille alusel määratakse lapsele tugiteenused ning vajadusel otsitakse tugiisik lasteasutusse (samuti ka väljaspoole lasteasutust, saatmaks last tugiteenustele ja koju.) Lasteaias õpetajad on ülekoormatud ja ei pruugi suuta täita eriliste laste vajadusi ja sellepärast tuleb appi tugiisik. Erivajadustega lapsed vajavad teistsugust lähenemist.
Kolleegid on mind kirjeldanud kui “vana rahu ise”. Selline nii rahulik ja tasakaalukas inimtüüp sobibki hästi erivajadusega lapse kõrvale. Sama oluline on lapse arengu etappide tundmine ning kindel eesmärkide püstitamine koos lasteaia personaliga. Töötades erilise lapse kõrval on vajalik tema tundmaõppimine ja usaldussuhte loomine. See viimane võib-olla pikaldane protsess ning hea kontakt ei pruugigi lõpuks sündida. Tihti tuleb kasutada erinevaid meetodeid ning lähenemisi, et last motiveerida õppetööle ning suunata erinevate tegevuste juures. Erinevad lähenemised on olulised kuna see, mis toimis üks päev, ei pruugi enam toimida järgmine päev. Hea tugiisik on nii öelda paar sammu ees ning püüab ennetada olukordi, kus laps võib endast välja minna ning terve päev on tegelikult rikutud. Hea moodus on lasta lapsel teha asju omas järjekorras. Näiteks kunstitegevuse juures lasta temal otsustada, millises järjekorras kleepida detailid pildile jne. Oluline on üldpilt ja motivatsiooni üleval hoidmine, et jõuda püstitatud eesmärgini.
Kui sul on tekkinud kahtlused, kas sinu laps võiks vajada abi, siis kindlasti võid pöörduda meie poole juba enne diagnoosi saamist. Hea meelega oleme valmis sulle toeks olema juba päris algusest saadik.